Gerai sveikatai – švarus patalpų oras

           Lietuvoje karantino metu dauguma žmonių didžiąją laiko dalį praleidžia uždaroje erdvėje, o tai reiškia, kad tiek pat laiko kvėpuojame tuo pačiu (perdirbtu) oru, jei patalpų nevėdiname pagal specialistų pateiktas rekomendacijas. Perdirbtame ore, kaupiasi dulkės, pelėsis, bakterijos, virusai, cigarečių dūmai, įvairios cheminės medžiagos ir kiti toksinai, kurių kiekis, pakartotinai naudojant tą patį orą, vis didėja. Tai pamažu daro neigiamą įtaką žmogaus sveikatai. Mes metų metus galime nepajusti tikrosios organizmui padarytos žalos. Žmogus per minutę įkvepia vidutiniškai 7–12 litrų oro, o fizinio aktyvumo metu net iki 50 litrų. Maži vaikai per minutę įkvepia du kartus daugiau oro, tenkančio vienam kilogramui kūno svorio, negu suaugusieji, todėl oro taršos pasekmės vaikų organizmui yra sunkesnės.

           Oro taršos lygis patalpose gali būti žymiai didesnis nei lauke. Cheminės medžiagos patenka į patalpas iš lauko ar išsiskiria iš patalpų vidaus apdailos medžiagų, baldų. Iš tapetų, grindų dangų, apdailos plokščių, jų priežiūros priemonių, buityje naudojamų valiklių gali skirtis lakieji organiniai junginiai, tarp jų ir formaldehidas (pavojinga cheminė medžiaga, daranti žalą žmogaus sveikatai, priskiriama kancerogenams). Gyvenamųjų patalpų oras taip pat gali būti užterštas ir tabako dūmais, kuro degimo produktais. Neretai gyvenamojoje aplinkoje pasitaiko ir biologinių teršalų: bakterijų, virusų, grybų sporų (pelėsių). Pelėsiai paprastai įsiveisia drėgnose ir šiltose, nevėdinamose patalpose.

          Ilgai būdamas užterštose, nevėdinamose patalpose žmogus gali jausti įvairius negalavimus: galvos, akių, nosies skausmus, taip pat gali skųstis gerklės dirginimu, sausu kosuliu, sloga, odos išsausėjimu ar niežėjimu, pykinimu, nesugebėjimu sutelkti dėmesį, nuovargiu. Dažnai šie simptomai dingsta žmogui išėjus iš užterštos patalpos.

Rekomendacijos ir patarimai, kad namų oras būtų švarus:

  • Plaukite grindis. Įvairios cheminės medžiagos namuose gali kauptis ir išlikti dešimtmečius. Kambarių siurbimas su HEPA filtrą turinčiais siurbliais gali sumažinti įvairių kenksmingų medžiagų koncentraciją. Plaunant grindis, t. y. valant drėgnai, galima surinkti dulkes, kurių nesugeba „sugaudyti“ dulkių siurblys.
  • Palaikykite tinkamą drėgmės lygį namuose (turėtų būti 40–65 proc.).

Be to, norint palaikyti namuose optimalią drėgmę, patariama:

  • gaminant maistą, įjungti kvapų gėriklį ar praverti langą, o besimaudant praverti ventiliacijos angas;
  • nakčiai palikti praviras vonios duris, kad išsisklaidytų vonios kambaryje esanti drėgmė;
  • neperlaistyti augalų;
  • jei įmanoma, skalbinius džiovinti ne kambariuose.
  • Nerūkykite namuose. Cigarečių dūmuose yra per 4000 įvairių cheminių medžiagų. Pasyvus rūkymas padidina riziką vaikams sirgti ausų ir kvėpavimo takų infekcijomis, astma, vėžiu ir staigios kūdikių mirties sindromu. Rūkaliams ši priklausomybė gali sukelti vėžį, kvėpavimo problemas, širdies veiklos sutrikimus.
  • Nenaudokite sintetinių oro gaiviklių. Nors citrusinių vaisių ar gaivus gėlių aromatas dažnai asocijuojasi su neseniai išvalytais kambariais ar išskalbtais drabužiais, tačiau sintetiniais aromatais prisotinti valikliai į orą išskiria šimtus cheminių medžiagų, kurios nepadidina švaros namuose. Be to, šios cheminės medžiagos dažniausiai nenurodomos etiketėse, nors neretai būna toksiškos. Todėl rekomenduojama rinktis:
  • bekvapes skalbimo priemones arba tas, kurių sudėtyje yra natūralūs kvapai;
  • švelnesnius valiklius be dirbtinių kvapų.
  • Valydami virtuvę naudokite sodą ir citriną. To pakaks švarai užtikrinti, o virtuvė maloniai kvepės.
  • Auginkite namuose augalus. Jie ne tik papuoš namus, bet ir valys orą.
  • Vėdinkite patalpas. Patartina kambarius vėdinti nors du kartus per dieną – ryte ir vakare. Vėdinti reikėtų plačiai atvėrus langą (nuo kelių iki dešimties minučių, priklausomai nuo aplinkos oro temperatūros). Efektyviausia vėdinti visą butą kur nors išėjus arba visiems namiškiams susirinkus į vieną patalpą. Tuomet per trumpą laiką skersvėjo pagalba „sunkus“ oras bus pakeistas šviežiu. Ypač gerai reikia vėdinti sanitarinius mazgus, virtuvę, palėpę rūsį. Kambario temperatūra šaltuoju metu turėtų būti 20–23 °C, o miegamojo patalpose keliais laipsniais mažesnė 18–22 °C.
  • Patalpas ir paviršius valykite tik su drėgna šluoste.

             Informacija parengta pagal Nacionalinės visuomenės sveikatos priežiūros laboratorijos ir Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro informaciją.

  Parengė Justina Šimonienė visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą