Kaip elgtis karštą dieną?

Visuomenės sveikatos specialistų rekomendacijos: kaip elgtis karštą dieną, kaip teikti pirmąją pagalbą perkaitus ir patyrus saulės smūgį

✔Stengtis būti patalpose, kuriose yra įrengti ventiliatoriai ar oro kondicionieriai. Neturint tokių sąlygų namuose, susiplanuoti praleisti laiką vėsiose patalpose. Svarbu, kad patalpos oro temperatūra nebūtų žemesnė nei 18 ºC.
✔Dažniau gerti skysčių – visą dieną po truputį, nelaukiant, kol pradės kamuoti troškulys. Geriausiai tam tinka mineralinis, mineralizuotas, geriamasis arba pasūdytas vanduo. Vengti alkoholinių gėrimų, skysčių su kofeinu, gėrimų su cukrumi ar saldikliais – jie skatina didesnį skysčių išsiskyrimą.
✔Vengti riebių ir sunkiai virškinamų patiekalų. Valgyti daugiau skystų produktų, lengvai virškinamų liesų pieno produktų, vaisių ir daržovių. Maistas, pavyzdžiui, mėsa, kuris turi daug baltymų, didina metabolinės šilumos gamybą ir skatina vandens netekimą.
✔Einant į lauką, užsidėti galvos apdangalą arba vietoj galvos apdangalo naudoti skėtį. Taip pat lauke dėvėti saulės akinius su UVA ir UVB filtru.
✔Dėvėti lengvus, šviesius, natūralaus audinio, neveržiančius, orui pralaidžius drabužius.
✔Naudoti apsauginius kremus nuo saulės su kuo didesniu apsaugos faktoriaus skaičiumi (30 SPF ir daugiau). Apsauginiais kremais pasitepti reikia 30 min. prieš išeinant į lauką.
✔Poilsiui gamtoje pasirinkti vietą pavėsyje, vengti tiesioginių saulės spindulių, riboti buvimo saulėkaitoje laiką, būti po skėčiais. Ypač pavojinga užmigti saulės atokaitoje.
✔Nepalikti uždarytame automobilyje vyresnio amžiaus ar neįgalių žmonių, vaikų, gyvūnų, net ir tuomet, jei visi langai atviri. Automobiliai labai greitai įkaista, todėl likusiems automobilyje gali grėsti šilumos smūgis. Patikrinti, ar vaikiškos sėdynės paviršius bei saugos diržai nėra per karšti, kad vaikas nenusidegintų.
✔Riboti fizinį aktyvumą, ypač vidurdienį – nuo 11 iki 17 valandos.
✔Sodo, daržo bei kitus ūkio darbus susiplanuoti atlikti anksti ryte arba vakare.
✔Dirbantiems karštyje darbuotojams numatyti specialias pertraukas vėsioje vietoje, kurių trukmę ir dažnumą darbdavys nustato savo nuožiūra, tačiau ne rečiau nei kas 1,5 val.
✔Dažnai naudotis vėsiu dušu ar vonia.
✔Palaikyti namų aplinką vėsią. Langus uždengti šviesios spalvos užuolaidomis, ritininėmis užuolaidomis ar medžiaga su aliuminio paviršiumi, kuri atspindėtų saulės spindulius. Dienos metu langus namuose uždaryti ir atverti tik vakare, kai oro temperatūra būna nukritusi.
✔Dieną naudoti kuo mažiau elektrinių įrenginių, dirbtinės šviesos, nes tai sukuria papildomai karščio.
✔Jeigu yra galimybė, miegoti vėsesniame kambaryje.
✔Sekti jutiminę temperatūrą ir UV indeksą, kuriuos galima rasti Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos tinklalapio skiltyje „Prognozės – UVI prognozės“.
✔Sergant širdies ir kraujagyslių sistemos ligomis, stebėti savo sveikatos būklę. Atminti, kad esant dideliems karščiams paskirtų vaistų poveikis gali pakisti, todėl būtina pasitarti su šeimos gydytoju dėl vaistų vartojimo, jų dozės.

ŠILUMOS SMŪGIS ARBA PERKAITIMAS – tai pavojinga sveikatai organizmo būklė, kai sutrinka kūno temperatūros reguliacijos mechanizmas, susikaupia šilumos perteklius organizme, kurio kūnas jau nesugeba pašalinti, todėl pakyla kūno temperatūra.

Šilumos smūgio (perkaitimo) simptomai:

Aukšta kūno temperatūra (gali pakilti iki 38 – 41 laipsnių).
Odos paraudimas ir karščiavimas (oda neprakaituoja).
Galvos skausmas ir svaigimas, spengimas ausyse, pusiausvyros sutrikimas.
Stiprus ir padažnėjęs (iki 110-160 k/min.) pulsas ir kvėpavimas (per 20 k/min.).
Troškulys.
Mieguistumas, vangumas, nenoras judėti.
Jei pajutote perkaitimo požymius ar pastebėjote kito žmogaus blogą savijautą, nelikite vienas ir nepalikite kito žmogaus vieno, o pasitelkite pagalbai kitus asmenis.
Galimos perkaitimo priežastys:

Aukšta aplinkos oro temperatūra (dažniausiai 30 ir daugiau laipsnių).
Didelė santykinė oro drėgmė.
Intensyvi saulės aktyvumas.
Mažai vartojama skysčių.
Ilgai ir sunkiai dirbama ar intensyviai judama saulės atokaitoje ar karštoje nevėdinamoje patalpoje.
Organizmas nebuvo palaipsniui pratinamas prie karščio.
Perkaitimas labai priklauso nuo žmogaus amžiaus, sveikatos būklės – labai greitai perkaista vaikai, vyresnio amžiaus žmonėms perkaitimas sukelia skausmus širdies plote.

Pirmoji pagalba perkaitus:

Jei perkaistama lengvai, padės šiltas dušas, apsitrynimas rankšluosčiu, suvilgytu vėsiame vandenyje, vėsaus vandens ar sulčių gėrimas, ramybės būsena.
Sunkesniu atveju skubiai išveskite ar išneškite nukentėjusįjį iš karštos aplinkos; paguldykite pavėsyje ar vėsioje vietoje būtinai ant nugaros, po kojomis pakišant pagalvę ar suvyniotus drabužius (taip pagerės galvos ir širdies kraujotaka).
Apklokite ar vyniokite nukentėjusįjį į sudrėkintą vandeniu (37 laipsnių) antklodę, paklodę, rankšluostį, nuolat juos drėkinkite, jo veidą vilgykite vėsiu vandeniu.
Kai kūno temperatūra nukris iki 37,5 laipsnių, drėgną antklodę, paklodę, rankšluostį pakeisiti sausu ir duoti gerti vėsaus skysčių.
Jei nukentėjusysis be sąmonės, guldykite jį ant šono, vėdinkite, niekuo negirdykite ir skubiai vežkite į gydymo įstaigą arba skambinkite pagalbos tel. 112.

SAULĖS SMŪGIS – tai galvos smegenų pažeidimas dėl lokalinio perkaitimo ilgą laiką tiesiogiai veikiant saulės spinduliams nepridengtą (neapsaugotą) galvą ar sprandą, kai įkaista smegenų dangalų kraujo indai ir pakyla galvos smegenų temperatūra.

Saulės smūgio simptomai:

Galvos skausmas ir svaigimas, spengimas ausyse, mirgėjimas akyse.
Išbalusi oda, šaltas prakaitas, bendras silpnumas.
Pykinimas, vėmimas.
Padažnėjęs kvėpavimas ir pulsas.
Aukšta kūno temperatūra (gali pakilti iki 41 laipsnio).
Sąmonės netekimas, apalpimas.
Galima mirtis nuo edemos (smegenų paburkimo), jei nukentėjusiajam nesuteikiama pirmoji pagalba.

Pirmoji pagalba:

Skubiai išveskite ar išneškite nukentėjusįjį iš karštos aplinkos į pavėsį ar vėsią vietą.
Paguldykite jį truputi pakelta galva arba pasodinkite.
Atsagstykite ir atlaisvinkite drabužius, ypač apykaklę.
Vėdinkite vėduokle, ventiliatoriumi ar kita priemone.
Apipurkškite ar suvilgykite veidą vandeniu.
Ant galvos dėkite šaltą kompresą, jei yra galimybė, su ledu.
Pasiūlykite vėsesnio gėrimo.
Jei nukentėjusysis be sąmonės, guldykite ant šono, vėdinkite, nieko negirdykite ir skubiai vežkite į gydymo įstaigą arba skambinkite pagalbos tel. 112.

Rūpinkitės ir saugokite savo sveikatą!

Parengė visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Ala Kuzmienė pagal www.smlpc.lt informaciją

Daugiau informacijos www.smlpc.lt (Aplinkos sveikata – klimato sveikata).