Kaip rūpintis demencija ar Alzheimerio liga sergančiais artimaisiais karantino metu

Dėl COVID-19 viruso sukeltos sveikatos krizės buvimas namuose su Alzheimerio liga sergančiu ar demenciją turinčiu asmeniu gali būti itin sudėtingas visai šeimai. Sveikatos apsaugos ministerija supažindina su parengtomis rekomendacijomis, kaip galima būtų gerinti Alzheimerio liga sergančių ar demenciją turinčių asmenų emocinę sveikatą namų sąlygomis.

Planuokite kiekvieną dieną sudarydami dienotvarkę – ji padės pažintinių sutrikimų ar demenciją turintiems asmenims stiprinti saugumo, jaukumo ir stabilumo jausmą. Išlikite lankstūs ir, jeigu asmuo yra neramus ir nenori suplanuotos veiklos, pakeiskite sumanymą. Paskatinkite, kad asmuo išsakytų jam kylančius klausimus ir pamėginkite į juos atsakyti likdami ramūs. Mėginkite išlikti aktyvūs ir užsiimti mėgstama veikla – ji stiprina gerovės jausmą, mažina nerimą ir susijaudinimą. Veiklos idėjos turi būti aiškios, o nuolatinis padrąsinimas yra būtinas.

Užsiimkite veikomis, kurios skatina kognityvinę stimuliaciją ir teigiamas emocijas: stalo žaidimai, pokalbiai ir prisiminimai apie įdomius įvykius, šeimos fotografijų peržiūra. Pamėginkite užsiimti menine veikla, spalvinimu, namų ruoša. Stebėkite meną internete, kur galima apsilankyti ir virtualiai pamatyti kūrinius iš parodų ir muziejų visame pasaulyje. Rūpinkitės augalais ar gyvūnais, klausykitės muzikos, dainuokite ir šokite, nes muzika gali padėti atkurti, stiprinti tarpusavio emocinį ryšį, paskatinti dalytis prisiminimais ir gyvenimo istorijomis.

Džiaukitės šviežiu oru net ir izoliacijos sąlygomis – pro langą, balkoną, terasą, vengdami bendruomenei skirtų vietų. Nepamirškite fizinės veiklos atlikdami tik paprastus, nesudėtingus pratimus – taip Jūsų prižiūrimas ar slaugomas asmuo išliks saugus ir išvengs traumų. Pratimai turi būti adaptuoti prie asmens fizinės sveikatos ir bendros sveikatos, taip pat prie erdvės, kurioje jie yra atliekami. Fiziniai pratimai gali būti perteikiami pasitelkiant vaizduotę (lengvai rankomis mėginkite pagauti krentančias snaiges, pasilenkite į priekį surinkti uogas, pečiais pieškite jūros bangas ir kt.)  – tai sustiprins teigiamą atmosferą ir fizinė veikla išties taps smagiu užsiėmimu. Prisiminkite, kad fizinis aktyvumas yra susijęs su bet kokiu kūno judėjimu, leidžiančiu sumažinti kūne susikaupusią energiją. Visais atvejais nepamirškite pasidžiaugti nedideliais pasiekimais – tai stiprina motyvaciją.

Išsami informacija:

http://sam.lrv.lt/uploads/sam/documents/files/KORONA/Rekomendacijos%20asmenų%20su%20demencija%20ir%20Alzhaimeriu%20sergančių%20asmenų%20globėjams%20%20slaugytojams.pdf