Kaip sumažinti traumų riziką žiemą? Pirmoji pagalba patyrus traumą

Atėjus žiemai ir iškritus pirmajam sniegui iškyla pavojus pargriūti ir susižaloti. Esant permainingiems orams, o ypač plikledžiui, vaikščioti pasidaro itin sunku, todėl neatsargus elgesys vaikštant apledėjusiais šaligatviais, keliukais dažnai gali baigtis sumušimais, galvos sutrenkimu, raiščių patempimu, sąnarių išnirimu ar net kaulų lūžiais. Dažniausios žiemos traumos yra čiurnų, pėdų, riešų, rankų, raktikaulio ir kojų kaulų lūžiai.

Sumažinti įvairių traumų riziką padeda atsargumas ir keli praktiški patarimai:

  • Dėvėkite tinkama avalynę grublėtu guminiu padu. Patartina avėti batus ilgu aulu, kad būtų stabili čiurnos padėtis. Atsisakykite aukštakulnių.
  • Eidami, lipdami laiptais, stebėkite, kur takeliai yra pabarstyti smėliu, ar yra turėklai prisilaikyti.
  • Paprašykite, kad kas nors jus palydėtų slidžiame kelyje.
  • Būkite atsargūs įėję į patalpą, nes prie batų padų prilipęs sniegas, sudaro slidų tirpstančio sniego sluoksnį.
  • Eikite lėtesniais, mažesniais žingsniais, šiek tiek sulenkę kojas per kelį.
  • Labai atsargiai lipkite ir nulipkite laiptais, laikykitės už turėklų.
  • Eikite lengvai palinkę į priekį, tai padės apsaugoti galvą paslydus.
  • Slidžiu suledėjusiu paviršiumi geriau čiuožti, o ne eiti.
  • Eidami stebėkite kliūtis.
  • Eidami slidžiu keliu neneškite vaiko, taip rizikuojate jo sveikata.
  • Iš namų išeikite anksčiau, kad nereikėtų skubėti.
  • Senyvo amžiaus žmonėms nepatartina vaikščioti be reikalo. Jei būtina išeiti, naudokitės lazdele, kuri padėtų išlaikyti pusiausvyrą.
  • Pramogaudami ant sniego ar ledo, pagalvokite apie apsauginius šalmus, kitas apsaugas.
  • Eidami prie pastatų, atkreipkite dėmesį ar pastogėje nekaba varvekliai.
  • Nepamirškite dėvėti kepurės. Per galvą žmogus netenka 70 proc. visos kūno šilumos.
  • Saugokite nepridengtas kūno vietas nuo šalčio, nušalimas yra labai klastingas, nes tuo pačiu metu atšąla visas organizmas. Dažniausia nušąla galūnės: rankos, kojos, bei drabužiais nepridengtos kūno vietos-skruostai, nosis, ausys.
  • Nevartokite alkoholio, nes alkoholis išplečia kraujagysles ir kyla pavojus greičiau sušalti.
  • Svarbiausia taisyklė: niekada eidami slidžiu keliu nelaikykite rankų kišenėse – tai trukdo išlaikyti koordinaciją, o griūvant – amortizuoti smūgį. Jei jūs ar kitas asmuo patyrėte traumą ar nušalimą –nepanikuokite. Jei mokate,suteikite kitam asmeniui pirmąją pagalbą. Ir visais atvejais kvieskite greitąją medicinos pagalbą.

Pirmoji pagalba patyrus traumą

Jeigu įtariate galvos ar stuburo traumą, elkitės itin atsargiai. Galvą stabilizuokite neutralioje padėtyje ir laikykite vienoje linijoje su kūnu. Tai apsaugo nugaros smegenis nuo tolesnio jų sužalojimo. Šiltai apklokite nukentėjusį. Skubiai kvieskite greitąją medicinos pagalbą. Nepalikite nukentėjusio žmogaus be priežiūros.

Žmonių galūnės sudarytos iš kaulų, minkštųjų audinių, kraujagyslių ir nervų. Traumos metu gali būti sužalota, bet kuri iš šių struktūrų. Minkštųjų audinių sužalojimas –įvairios žaizdos. Griaučių ir raumenų sistemos sužalojimai – lūžis, panirimas, išnirimas, patempimas. Būdingi galūnės sužalojimo požymiai: skausmas, patinimas, kraujosrūva, dislokacija, smarkus išorinis kraujavimas, sutrikusi pažeistos galūnės funkcija, sutrikusi pažeistos galūnės kraujotaka, sutrikę jos jutimai, girdima krepitacija, sužalota galūnė šalta.

Pagrindiniai griaučių ir minkštųjų audinių sužalojimų pirmosios pagalbos elementai yra ramybė, imobilizacija, šaltis, galūnės pakėlimas. Visada reikia stengtis nejudinti ir netempti sužalotos vietos, kad nesukeltume papildomo skausmo. Leiskite pačiam nukentėjusiam susirasti patogią kūno pozą, kai mažiausiai skauda. Stenkitės nejudinti sužalotos vietos ją imobilizuodami. Imobilizacijos tikslas yra sumažinti skausmą, išvengti minkštųjų audinių sužalojimų, sumažinti kraujavimo pavojų, apsaugoti nuo uždarojo lūžio virtimo į atvirąjį lūžį. Norėdami sumažinti patinimą, skausmą ir diskomfortą, sužalojimo vietoje dėkite ledo maišelį arba ledą įvyniotą į rankšluostį bei kitą audeklą. Tik nedėkite ledo tiesiai ant odos ar žaizdos ir nelaikykite jo ilgiau kaip 20 min. Sužeistą galūnę rekomenduojama pakelti, nes tai reguliuoja kraujo cirkuliaciją pažeistoje vietoje ir todėl sumažėja patinimas. Tik nekelkite ir neimobilizuokite lūžusios galūnės, jeigu ji vizualiai atrodo labai blogai. Jeigu greitoji pagalba jau pakeliui, nukentėjusį asmenį šiltai apklokite ir pasilikite su juo kol atvyks medikai.

Parengė Panevėžio mesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro visuomenės sveikatos specialistė, vykdanti visuomenės sveikatos stiprinimą, Ala Kuzmienė pagal smlpc.lt. informaciją.

http://smlpc.lt/media/file/Skyriu_info/Sveikatos_mokymas/Patarimai/ziemos_traumos.pdf

http://smlpc.lt/media/image/Naujienoms/2017%20metai/Patarimai/Trauminiai_ziemos_susizalojimai.pdf