Švediškas stalas – vienas iš maisto švaistymo mažinimo būdų

Vaikystė ir paauglystė – labai svarbus laikotarpis, jo metu formuojasi sveikos gyvensenos įpročiai ir išmokstama gyventi sveikai. Todėl būtent šiuo laikotarpiu labai svarbu teikti vaikams teisingą informaciją apie sveiką mitybą ir jos svarbą organizmui, formuoti sveikos mitybos įpročius bei sudaryti sąlygas tinkamai pasirinkti sveikatai palankius maisto produktus, kad gautos žinios ir įgyti įgūdžiai išliktų visą gyvenimą ir padėtų tinkamai bei sveikai maitintis ir išlikti sveikiems suaugus.
Švediškas stalas – tai maitinimo organizavimo sistema, kurios esmė – sudaryti sąlygas vaikams patiems pasirinkti valgiaraščiuose nurodytus patiekalus, jų sudedamąsias dalis ir kiekius.
Pagrindinis tokio maitinimo privalumas – mokinių savarankiškumas, galimybė rinktis, patiems įsidėti, ką ir kiek nori, valgymo kultūra, skonio lavinimas, socialinių įgūdžių gerinimas, socialinės atskirties mažinimas, nesuvartojamo maisto kiekio mažinimas.
Švediško stalo sistema turi būti įgyvendinama atsižvelgiant į ugdymo įstaigos galimybes ir poreikius. Tokiam vaikų maitinimo principui turėtų pritarti įstaigos vadovai, valgyklų darbuotojai, tėvai ir bendruomenė. Rekomenduojama pirmiausiai švediško stalo diegimo principą pradėti nuo dalinio, kad vaikai priprastų ir išmoktų rinktis ir įsidėti maistą, vėliau lengviau galės rinkti ir kitus patiekalus.