Administracinė informacija

Dantų gydymas sergant periodontitu

Š. m. birželio 25 d. 14.00 val.

Panevėžio miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro salėje vyks paskaita

„DANTŲ GYDYMAS SERGANT PERIODONTITU“

Lektorė Aukštaitijos implantologijos gydytoja odontologė Aistė Navikienė

Išankstinė registracija tel. (8 45) 46 75 06 arba el. p. giedre.kundrotiene@panevezysvsb.lt

 

Projektas „Mes už blaivų ir aktyvų Panevėžį!“

Tikslas – didinti Panevėžio miesto gyventojų sąmoningumą rinktis fizinį aktyvumą ir bendrystę, kaip būdą, sveikai ir be alkoholio leisti laisvalaikį.

Trečiadieniais numatytomis datomis (prisegama) vyks septyni ėjimai-bėgimai Senvagėje, nuo 18.00 iki 19.00 val.

Dalyviai distanciją ir jos įveikimo būdą pasirenka patys, o kiekvieną renginį pradėsime vis kitokia mankšta.

Pačių aktyviausių dalyvių lauks organizatorių ir partnerių paruoštos malonios staigmenos, prizai (dalyvavimas renginiuose bus pažymimas dalyvio kortelėje).

Renginys finansuojamas Panevėžio miesto savivaldybės visuomenės sveikatos rėmimo specialiosios programos lėšomis.

Visuomenės sveikatos specialistų rekomendacijos kaip elgtis karštą dieną

Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos informuoja, kad 2019 m. gegužės 22 d. temperatūra kils 24–29 laipsnių, o 2019 m. gegužės 23 d. iki − 23–28 laipsnių. Karštą dieną pažeidžiamiausi vaikai iki 2 metų ir žmonės turintys sveikatos problemų (ypač susijusių su kraujotaka), 65 amžiaus žmonės ir vyresni. Todėl karštą dieną visuomenės sveikatos specialistai rekomenduoja:

  1. Stenkitės būti patalpose, kuriose yra įrengti ventiliatoriai ar oro kondicionieriai.
  2. Dažniau gerkite skysčių – visą dieną po truputį, nelaukiant, kol pradės kamuoti troškulys. Rekomenduojame gerti negazuotą vandenį arba natūralias sultis be pridėtinio cukraus.
  3. Viešose erdvėse vandenį gerkite tik iš geriamojo vandens pastatomų fontanų.
  4. Nevartokite alkoholio ir kofeino.
  5. Venkite riebių ir sunkiai virškinamų patiekalų.
  6. Eidami į lauką, užsidėkite galvos apdangalą ir dėvėkite saulės akinius su UVA ir UVB filtru.
  7. Dėvėkite lengvus, šviesius, natūralaus audinio, neveržiančius, orui pralaidžius drabužius.
  8. Naudokite apsauginius kremus nuo saulės su kuo didesniu apsaugos faktoriaus skaičiumi. Tepkite kūną ne mažesnio nei 15 SAF (saulės apsaugos faktoriaus) kremu, lūpas – balzamu su SPF.
  9. Poilsiui gamtoje pasirinkite vietą pavėsyje, venkite saulėkaitos, tiesioginių saulės spindulių, ribokite buvimo atviroje saulėje laiką, būkite po skėčiais.
  10. Nepalikite uždarytame automobilyje vyresnio amžiaus ar neįgalių žmonių, vaikų, gyvūnų, net ir tuomet, jei visi langai atviri. Vaikai priklauso jautriai karščiui žmonių grupei. Vaikų kūnas ne taip greitai prisitaiko prie temperatūros pokyčių kaip suaugusiųjų, todėl karštis juos veikia labiau.
  11. Ribokite fizinį aktyvumą, ypač vidurdienį – nuo 11 iki 15 valandos.
  12. Palaikykite namų aplinką vėsią. Jeigu yra galimybė, miegokite vėsesniame kambaryje.
  13. Sergant širdies – kraujagyslių sistemos ligomis, stebėkite savo sveikatos būklę. Pasitarkite su šeimos gydytoju dėl nuolat vartojamų vaistų dozės koregavimo.

Skubiai kreipkitės į medikus:

  • esant gausiam prakaitavimui ir raumenų mėšlungiui (traukuliams);
  • kūno temperatūrai pakilus >40 °C, esant karštai ir šlapiai odai;
  • radus sumišusį ar be sąmonės žmogų.

Pasaulinė diena be tabako – skatiname bent vieną dieną nerūkyti

Turbūt ne kiekvienas žino, kad rūkydamas žmogus ir aplinkiniai į plaučius įkvepia amoniako, arseno, kadmio, formaldehido, acetono, terpentino, benzolo nikelio, švino ir kitų kenksmingų medžiagų.Turbūt ne kiekvienas žino, kad rūkydamas žmogus ir aplinkiniai į plaučius įkvepia amoniako, arseno, kadmio, formaldehido, acetono, terpentino, benzolo nikelio, švino ir kitų kenksmingų medžiagų. Kasmet, gegužės pabaigoje Panevėžio miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras kviečia minėti Pasaulinę dieną be tabako. Šiemet, gegužės 31 d. nuo 14 val. Laisvės a. vyks prevencinis renginys. Jo metu bus atkreipiamas visuomenės dėmesys į rūkymo žalą sveikatai bei kitas su tabako ir tabako gaminių vartojimu susijusias rizikas bei gaminių vartojimo mažinimu. 2019 m. Pasaulinės dienos be tabako tema – tabako sukeliami padariniai plaučiams. Raginame visuomenę pažvelgti į šūkio svarbą: jis pabrėžia tabako ir plaučių ligų sąsają bei tikimybę rūkantiesiems ir jų aplinkoje esantiems asmenims susirgti plaučių ligomis. Sieksime didinti visuomenės informuotumą apie žalojantį tabako poveikį plaučiams (nuo lėtinių kvėpavimo sistemos sutrikimų iki vėžio) bei plaučių funkcijos svarbą žmonių sveikatai. Cigaretėje esantys chemikalai ištirpsta kraujyje ir išnešiojami po visą organizmą. Kraujyje mažėja deguonies, nes jo vietą užima smalkės. Nuo deguonies bado organizmas ginasi – didėja krešulių susidarymo rizika, kraujagyslių užsikimšimo tikimybė. Kancerogenai patenka į organizmą su dervomis ir labiausiai pakenkia lūpų, burnos ertmės, gerklų, bronchų gleivinei, todėl ilgalaikis rūkymas sąlygoja ryklės, gerklų, stemplės, plaučių, o taip pat ir skrandžio, kasos, kepenų ir šlapimo pūslės vėžio atsiradimą. Dervos yra pavojingiausios cigarečių cheminės medžiagos. Jos nusėda kvėpavimo takuose ir ilgainiui sukelia plaučių ligas ir vėžį. Su kiekviena cigarete organizmo sveikatos ištekliai senka. Elektroninių cigarečių reklama, pasitelkiant įžymybes, sukuria naujovės įspūdį bei skatina jaunus žmones galvoti, kad tai madingas, sveikatai saugus produktas. Elektroninių cigarečių skystyje yra kenksmingų medžiagų, pvz.: sidabro, geležies, aliuminio, alavo, chromo bei nikelio dalelių. Galimi šalutiniai poveikiai vartojant tokias cigaretes: nemalonus pojūtis dėl sudirgintos burnos ir gerklės gleivinės. padidėjęs arterinis kraujo spaudimas, galvos skausmas ir svaigimas. krūtinės skausmai, sausas kosulys, pasunkėjęs kvėpavimas, čiaudulys, peršalimo simptomai, raumenų ir sąnarių skausmas, virškinimo sutrikimai, nemiga, nerimas, drebulys, nuovargis, išsausėjusi oda, kiti nemalonūs simptomai. ir dar begale kitų nemalonių simptomų, kurie nors ir būti ne ryškūs, bet įspėja apie galimus rimtesnius sveikatos sutrikimus. Vartojant el. cigaretes, su iškvepiamais garais į orą patenka įvairių toksinių medžiagų: acto rūgšties, acetono, izopreno, formaldehidų ir acetaldehidų Taigi, smalkės išsiskiria bet kokio degimo metu, vadinasi jų įkvepia ir rūkaliai, ir aplinkiniai. Pasyvus rūkymas – tai kvėpavimas tabako dūmais užterštu oru. Nerūkantysis, kurį laiką išbuvęs prirūkytoje patalpoje, gali jausti intoksikacijos požymius: galvos skausmą, pykinimą. Nors dūmai gali būti nematomi ir bekvapiai, jie gali likti ore iki penkių valandų. 1 valanda prirūkytoje patalpoje = 1 surūkyta cigaretė! Kūdikiai, dar gimdoje susiduriantys su tabako dūmų toksinais dėl motinos rūkymo ar motinos pasyvaus rūkymo, dažnai patiria sulėtėjusį plaučių vystymąsi ir funkcionavimą. Tabako dūmams ypač jautrūs vaikai. Jie dažniau serga astma, kvėpavimo takų infekcinėmis ligomis, vidurinės ausies uždegimu. Dėl jo visame pasaulyje kasmet miršta apie 165 000 vaikų iki 5 metų amžiaus. Prie pasaulio be tabako kūrimo, atsisakant žalingo įpročio ar ieškant pagalbos metant rūkyti, gali prisidėti kiekvienas pilietis. Nėra nežalingo rūkymo būdo, todėl net ir pakeitęs įprastas tabako cigaretes cigaru, pypke, kaljanu ar elektronine cigarete, neišvengsi su rūkymu susijusios rizikos sveikatai. Rūkymas be abejonės kelia pavojų sveikatai, kurio galima būtų išvengti, jei atsisakytume tabako. Kasmet pasaulyje dėl rūkymo sukeltų ligų miršta apie 6 mln. žmonių, o Europos Sąjungoje – 700 000 žmonių. Nustatyta, kad 50 proc. rūkančiųjų miršta 14 metų anksčiau. Lietuvoje nuo rūkymo sukeltų ligų 2017 m. mirė 1650 gyventojų, iš jų 1317 vyrų ir 333 moterys.

10 priežasčių, dėl kurių turėtumėte atsisakyti rūkymo: 1. Pagerės Jūsų gyvenimo kokybė. 2. Pagerės Jūsų sveikata: pradings kosulys, sumažės dusulys, širdies ir kraujagyslių ligų, plaučių vėžio ir kitų ligų rizika bus mažesnė, nekankins rėmuo. Metus rūkyti, po 10 metų širdies priepuolio tikimybė prilygsta nerūkančio žmogaus širdies priepuolio tikimybei, o plaučių vėžio tikimybė sumažėja du kartus. 3. Naktį geriau miegosite, o dieną būsite žvalesnis ir turėsite daugiau energijos. 4. Pagražėsite ir apsisaugosite nuo ankstyvo odos senėjimo. 5. Sutaupysite pinigų. Pamėginkite paskaičiuoti, kiek jis jums kainuoja per savaitę, per vienerius metus, per penkerius metus. Turėtumėte pakraupti ir imti graužtis – juk tikrai galite išleisti pinigus naudingiau. 6. Jausitės mažiau suvaržytas įvairių draudimų. 7. Nerūkantiems bus maloniau su Jumis bendrauti. 8. Maloniau kvepėsite. 9. Pagerės Jūsų skonio ir uoslės pojūčiai. 10. Jūsų gyvenimo trukmė pailgės vidutiniškai 6–8 metais. Pamąstykite, kiek daug įdomaus ir prasminga per tą laiką būtų galima nuveikti. Faktai patvirtina neginčijamą tiesioginio ir pasyviojo rūkymo sąsają su plaučių ligų išsivystymu. Tad Pasaulinės dienos be tabako proga ne tik prisiminkime 2003 m. Europos kovos suvėžiu kodekso šūkį, bet ir skelbkime jį asmeniniu pavyzdžiu: „Nerūkykite, jei rūkote – meskite. Jeinemetate, nerūkykite šalia nerūkančiųjų“. Kviečiame paminėti Pasaulinę dieną be tabako ir kartu nešti žinią apie tabako keliamą grėsmę. Daugiau informacinės medžiagos motyvuojančios nerūkyti, o rūkančius asmenis atsisakyti šio žalingo įpročio, rasite Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento sukurtoje interneto svetainėje www.nerukysiu.lt.

Švietėjiškas sveikatinimo renginys ekologiškoje aplinkoje atjaunino projekto dalyvius

Gegužės 28 d. didelis būrys panevėžiečių, atvykusių į švietėjišką sveikatinimo renginį Panevėžio rajone, visai šalia Panevėžio, nesitikėjo patekti į aplinką, kurioje taip harmoningai dera gamta ir sveikata.  Panevėžio miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuro organizuotas švietėjiškas renginys „Mano sveikata“ vyko iš medžio, šiaudų, molio ir nendrių pastatytame name – „Viloje Sanžiloje“ – bei atvirose natūralios gamtos erdvėse. Augalotų medžių, paukščių čiulbėjimo ir tekančio vandens garsų apsuptyje sveikatai palankių žinių sėmėsi  Panevėžio profesinio rengimo centro darbuotojai.  Renginys buvo skirtas naujų gyvensenos įpročių formavimui.  Pakeisti įsisenėjusius, sveikatai nepalankius žmonių įpročius, kurie lemia atitinkamą jų sveikatos būklę, nėra lengva užduotis. Todėl, visų pirma, buvo svarbu nustatyti kai kuriuos kūno parametrus, kurie padėtų kiekvienam suprasti, ar reikia ką nors keisti savo dabartinėje gyvensenoje.  Kūno masės analizatoriais biuro visuomenės sveikatos specialistės atliko visų renginio dalyvių kūno masės analizę. Buvo matuojamas kiekvieno dalyvio poodinių ir visceralinių riebalų, skysčių organizme kiekis, įvertinama kaulų masė, nustatoma, kiek kalorijų asmuo sunaudoja būdamas ramybės būsenoje, apskaičiuojamas žmogaus kūno tipas ir įvertinama, koks yra metabolinis žmogaus amžius, kurį kiekvienas galėjo palyginti su savo amžiumi „pagal pasą“. Taip pat buvo atliekami kraujo spaudimo, deguonies kiekio kraujyje bei juosmens apimties matavimai. Visų šių svarbių sveikatos rodiklių reikšmės buvo aptartos kartu su dalyviais akcentuojant, kokių sveikatos rodiklių pokyčių galima tikėtis keičiant pagrindinius gyvensenos veiksnius – judėjimo kiekį, mitybą, svorį. Žinodami savo sveikatos parametrus, dalyviai labai atidžiai klausėsi ir domėjosi biuro specialisčių pristatymu apie maisto produktų pasirinkimo kriterijus, daržovių vartojimo svarbą. Visiems buvo naujiena sveikatai palankūs maisto produktai su „rakto skylutės“ simboliu. Neliko abejingų ir informacijai apie širdies ir kraujagyslių ligų bei cukrinio diabeto rizikos grupių asmenų sveikatos stiprinimo programą ir galimybę joje dalyvauti, nes visi renginio dalyviai atitiko šios programos dalyvio amžiaus kategorijai (40–65 m).  Dalyviai smagiai mankštinosi lauke mokydamiesi pratimų, kuriuos lengvai galima organizuoti ir daryti darbo vietoje. Gausus lietus sutrukdė pasivaikščiojimui su šiaurietiškomis lazdomis gamtoje, tad intensyvios pratybos vyko viduje, ant molio aslos. Renginys nepaliko abejingų savo sveikatai žmonių. Didžiausias paskatinimas dalyviams keisti gyvenseną buvo metabolinio žmogaus amžiaus rodiklis: dalyviai suprato, kad jie gali būti biologiškai jaunesni, nei parašyta pase. O tam reikia rinktis atitinkamą gyvenseną ir mitybą. Džiugu, kad daugelis renginio dalyvių buvo patenkinti savo sveikatos parametrais ir po mokymų išvyko gerokai atjaunėję ir pasiryžę pasukti amžiaus laikrodį atgal.  Švietėjiškas renginys „Mano sveikata“ yra dalis ES ir Panevėžio miesto savivaldybės finansuojamo projekto „Sveikos gyvensenos skatinimas Panevėžio mieste (Nr. 08.4.2-ESFA-R-630-51-0004).

Parengė Virginija Vaičekonienė, projekto koordinatorė

Akcija „Nedelsk! Krūties vėžio prevencija“

2019 m. birželio 14 d. 10.00–18.00 val. akcija „Nedelsk! Krūties vėžio prevencija“ Senvagėje, prie Lietuvos Didžiojo kunigaikščio Aleksandro paminklo ir Senvagės pėsčiųjų take.

Rūpinimasis savo sveikata vis dar nėra moterų prioritetas – tai patvirtina moterų elgsenos tyrimai (kas penkta moteris dėmesinga savo sveikatai ir tikrinasi dėl krūties vėžio profilaktiškai).